Gemakkelijke taal
Je zult op deze pagina leren:
Wat zie je in de Naumburg Kathedraal?
Welke rondleidingen zijn er?
Wat is de bouwhut van de kinderkathedraal?
Wat zie je nog meer op onze website?
Waarom is de Naumburg Kathedraal zo beroemd?
Wat zie je in de Naumburg Kathedraal?
De Naumburg kathedraal is een grote kerk.
U kunt de kathedraal bezoeken.
In de kathedraal bevinden zich zeer beroemde kunstwerken.
Bijvoorbeeld, een standbeeld: Uta.
Mensen over de hele wereld kennen Uta.
In de kathedraal zijn er tentoonstellingen over beroemde kunstenaars.
Er is een schatkamer in de kathedraal.
Er is een mooie tuin bij de kathedraal.
Er is een oude bibliotheek in de kathedraal.
In de bibliotheek zijn er zeer oude handschriften en boeken.
Welke rondleidingen zijn er?
Wij bieden een rondleiding in gewone taal.
Wij kunnen u veel laten zien in een rondleiding:
We laten de kathedraal en zijn beroemde kunstwerken zien.
We tonen onze schatkamer met oude kunst uit de Middeleeuwen.
We geven uitleg over de planten in onze tuin.
We laten onze oude bibliotheek met belangrijke boeken zien.
We tonen onze tentoonstelling.
De tentoonstelling vertelt het verhaal van een kunstenaar van middelbare leeftijd.
We kunnen samen een toren beklimmen.
Bel ons als u een rondleiding wilt boeken:
Telefoon: 03 44 5 – 23 01 13 3
Wat is de bouwhut van de kinderkathedraal?
De kinderhut voor het bouwen van koepels is voor kinderen en volwassenen.
We maken samen met jou kunstwerken in de bouwhut van de kinderkathedraal.
We werken als kunstenaars van middelbare leeftijd.
Wij ontwerpen:
Kunst gemaakt van steen.
Kunst gemaakt van glas.
Lederen kunst.
U kunt de kinderhut voor koepelbouw boeken.
Bel ons om te reserveren.
Telefoon: 03 44 5 – 23 01 13 3
Wat zie je nog meer op onze website?
Op de website staat een kalender met evenementen.
Op de kalender staat:
Wanneer vindt er een evenement plaats in de kathedraal.
De informatie is in moeilijke taal.
Hier kom je bij de Kalender.
De internetsite vertelt over nieuws in de kathedraal.
De nieuws shows:
Wat gebeurt er in de Naumburg Kathedraal op dit moment.
Het nieuws is in zware taal.
Hier kom je bij de Nieuws.
Waarom is de Naumburg Kathedraal zo beroemd?
De kathedraal in Naumburg is een grote kerk.
De kathedraal is meer dan 800 jaar oud.
800 jaar geleden was de tijd van de Middeleeuwen.
Het duurde bijna 100 jaar om de kathedraal te bouwen.
De kathedraal is erg beroemd.
Mensen van over de hele wereld bezoeken de kathedraal.
De kathedraal heeft een belangrijke titel gekregen.
De titel is:
UNESCO Wereld Cultureel Erfgoed.
UNESCO is een organisatie.
Ze kijkt naar belangrijke plaatsen en bouwwerken.
UNESCO heeft de kathedraal in Naumburg bekeken.
UNESCO zegt:
De kathedraal in Naumburg is een wereldcultuurerfgoed.
Dat wil zeggen:
De kathedraal is erg belangrijk voor de hele wereld.
De kathedraal moet beschermd worden voor de mensen.
De kathedraal toont 2 verschillende bouwtypes.
Eén type constructie is romein.
Dat wil zeggen:
De constructievormen zijn rond.
Bijvoorbeeld, de bogen.
De pilaren zijn dik en stevig.
De ramen zijn klein.
De andere soort constructie is gothic.
Dat wil zeggen:
De constructie-vormen zijn puntig.
De pilaren zijn hoog.
De bogen tussen de pilaren zijn spits.
De ramen zijn groot en kleurrijk.
De kathedraal toont romaanse en gotische bouwstijlen.
Dat is heel bijzonder.
Het Lang House
De Long House is een grote kamer.
Het Lang House is het centrum van de kathedraal.
Op zondag worden hier kerkdiensten gehouden.
Al 800 jaar geleden werd hier gebeden.
Bijvoorbeeld, het gewone volk.
De kerkmannen baden toen niet samen met het volk.
Ze hadden hun eigen kamer.
Deze kamer heet Koor.
Het Oost Koor
De Oost Koor is een heilige ruimte.
Hier willen de mensen dichter bij God zijn.
In het oostelijk koor is ook het Hoofdaltaar.
Een altaar is een tafel gemaakt van steen.
Het hoofdaltaar is het belangrijkste altaar in de kathedraal.
In de kathedraal van Naumburg is er ook een 2e koor.
Dat is heel zeldzaam.
Het 2e koor heet West Koor.
Het West Koor
Het West Koor is gothic gebouwd.
Er zijn 5 grote kleurrijke ramen hier.
Ze hebben puntige bogen.
Er schijnt veel licht door de ramen naar binnen.
De afbeeldingen op de ramen laten zien wat God wil.
Bijvoorbeeld:
Mensen moeten elkaar helpen.
Mensen worden niet verondersteld te doden.
In het westelijk koor staan 12 stenen figuren.
Je naam is Stifter.
De donateurs schonken veel onroerend goed aan de kerk.
De bekendste donoren zijn Uta en Ekkehard.
De Stifter figuren zien er heel levend uit.
Veel mensen zeggen:
Uta is een erg mooie vrouw.
Veel mensen willen Uta zien.
De Naumburg Meester
Een kunstenaar bouwde het westelijke koor bijna 800 jaar geleden.
De kunstenaar bouwde de stichterfiguren en de ramen.
De kunstenaar bracht de gotische bouwstijl naar Naumburg.
Het was erg in de mode in die tijd.
Het hele westkoor is een groot kunstwerk.
Maar de naam van de artiest is niet bekend.
Daarom noemen we hem Naumburg Meester.
Dit laat zien:
De kathedraal maakte de kunstenaar beroemd.
De kunstenaar bouwde ook de West Lettner.
Het westelijke wasvat is een stenen muur.
Het westelijke traliewerk scheidt het lange huis van het westelijke koor.
De West-Lettner laat 8 foto's zien.
De foto's vertellen een verhaal.
Het is het verhaal van Jezus en zijn dood.
Een oksaal in een kathedraal is zeer zeldzaam.
In de kathedraal van Naumburg zijn er zelfs 2 oksaalschermen.
Dat is heel bijzonder.